چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران تدوین شد
تغییر رویکرد برنامه از هدف محور به مساله محور
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر حمیدرضا یزدانی، مدیرکل برنامهریزی و معماری سازمانی دانشگاه تهران با اعلام خبر گفت: با بررسی و مطالعات انجام شده مشخص شد که رویکرد برنامه ریزیهای قبلی دانشگاه از نوع هدف محور (Goal Oriented) بوده که با توجه به مسایل و مشکلات محیطی فراوان پیش روی دانشگاه تهران در سالهای اخیر و همچنین تغییر رویکرد برنامه هفتم توسعه کشور، ضرورت بازنگری برنامه قبلی مشخص شد و رویکرد برنامهریزی در دانشگاه از هدف محوری به مسئله محوری (Issue Oriented) تغییر یافت.
مدیرکل برنامهریزی و معماری سازمانی دانشگاه تهران در تشریح مراحل تکمیل و نهایی کردن برنامه راهبردی چهارم دانشگاه تهران،گفت: مطالعات اولیه برنامه توسط کارگروهی تخصصی متشکل از استادان و کارکنان خبره این حوزه از دیماه ۱۴۰۰ آغاز شد. در مطالعات اولیه سعی شد ضمن آسیب شناسی دقیق از برنامه های راهبردی پیشین دانشگاه و نحوه تدوین آنها، مطالعات تطبیقی نیز انجام شود. هدف از مطالعات اولیه، رصد ابزارها و مدلهای شناسایی مسائل استراتژیک بود که پس از مراحل تدوین چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از سوی اداره کل برنامه¬ریزی و معماری سازمانی، تکمیل و نهایی شد.
دکتر یزدانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ویژگی این رویکرد برنامهریزی اظهار داشت: این رویکرد برای سازمانهایی که با محدودیتهای محیطی و کمبود منابع مواجهاند و نیازمند انعطاف پذیری بالا در برنامهریزی هستند، کاربرد فراوان دارد.
وی با بیان اینکه در تدوین چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران به طور مشخص از مدل برنامهریزی «برایسون» ذیل رویکرد برنامهریزی مسئله محور استفاده شد، گفت: بر اساس این مدل، مراحل مشخصی شامل: توافق بر سر تدوین برنامه راهبردی؛ تعیین وظایف و مسئولیت¬های سازمانی؛ تنظیم مأموریت سازمان؛ تحلیل مخاطبین/ محیط خارجی؛ تحلیل مخاطبین/محیط داخلی؛ تعیین مسائل استراتژیک و تدوین استراتژی برای حل مسائل در طول سال ۱۴۰۱ با صرف وقت و دقت فراوان انجام شد.
مدیرکل برنامهریزی و معماری سازمانی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در تدوین این برنامه ملاحظات اسناد بالادستی کشور نیز لحاظ شده است، گفت: این سند حاوی چشمانداز و جهت گیری های بنیادی، بیانیه ماموریت، نقشه استراتژی، مهمترین مسائل استراتژیک دانشگاه و نیز برنامههای اقدام متناسب با هر یک از این استراتژی ها میباشد. تدوین این سند بر اساس مطالعه اسناد بالادستی و پشتیبان شامل هفت سند کلیدی کشور، انتظارات ذینفعان داخلی و خارجی و مطالعات تطبیقی اسناد راهبردی دانشگاههای همتراز با دانشگاه تهران ( بالغ بر ده دانشگاه داخلی و خارجی) بوده است.
دکتر یزدانی با تاکید بر اینکه کلیّه اجزای این برنامه در کارگروههای مختلف تخصصی و وظیفهای و جلسات بارش فکری، مصاحبههای عمیق ساختاریافته با خبرگان و مدیران دانشگاه (شامل 22 حوزه و ادارهکل) به مباحثه و گفتگوی انتقادی گذاشته شده است، گفت: ماحصل این برنامه شناسایی شش مسئله استراتژیک دانشگاه شامل: مدیریت یکپارچه تغییرات و انطباقپذیری؛ مدل ذهنی و ظرفیت رهبری تحوّلآفرین برای تقاضامحوری و جامعهپذیر شدن؛ معماری اکوسیستم پلتفرم پژوهشی؛ تعالیبخشی مدیریت و سازمان؛ بازطراحی مدل کسب وکار به ویژه در بخش درآمدی و همآفرینی اثربخش در تعریف خدمات فرهنگی و ایجاد بسترهای مشارکت ذینفعان است که برایحل هر مسئله، اقدام عملی ویژه آن مسالهنیز طراحی شده است.
وی افزود: در انتهای این سند برای هر مسئله تعدادی استراتژی و برنامه اقدام پیش بینی و بر اساس ماتریس RACI مسئولیت، نقش و نوع همکاری هر یک از معاونتهای دانشگاه در قبال حل این مسایل مشخص شده است. از ویژگیهای این نوع برنامهریزی، قابلیت شناسایی و جایگزینی مسائل جدید به مرور زمان و پس از حل مسایل فعلی دانشگاه می باشد. این برنامه همچنین میتواند به عنوان مبنایی برای ارزیابی عملکرد معاونتها و حوزههای مختلف دانشگاه در سالهای آتی مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرکل برنامهریزی و معماری سازمانی دانشگاه تهران در پایان سخنان از همکاری و مشارکت دکتر محمد ابویی اردکان، هیات علمی دانشکده مدیریت به عنوان مشاور برنامه ریزی، دکتر محمد میرهای، مدیرکل خدمات آموزش، دکتر احسان چیتساز، مدیرکل سیاستگذاری فناوری و نوآوری، اعضای کارگروه تخصصی برنامهریزی ادارهکل برنامهریزی و معماری سازمانی: مهندس مریم ابراهیمی، لیلا مومنی، سید بهراد رضوی آل هاشم، علیرضا مرادی، تیم پشتیبان برنامه در مرکز آموزشهای حرفهای مدیران و کارکنان دانشگاه، روسای کمیسیونهای تخصصی و معاونین و مدیران کل دانشگاه در تدوین و تکمیل قدردانی کرد.
نظر شما :